FAQ

Al je vragen op een rij, alsof we weten dat je ze wilt stellen

Services

1.1 Verzorgt Super Hosters beddengoed en handdoeken?

Jazeker. Wij leveren hoogwaardig hotellinnengoed, handdoeken en theedoeken voor je gasten. Je hoeft zelf dus niets aan te schaffen en wanneer je de woning aan ons overdraagt, hoef je de aanwezige bedden niet op te maken.

1.2 Kan ook Super Hosters een startschoonmaak verzorgen?

Dat kan wanneer je dit tijdig bij ons aanvraagt. Voor een startschoonmaak rekenen we 45,- euro voor 2 uur. Indien we langer nodig hebben, rekenen we 22,50 euro per extra uur.

1.3 Is mijn woning weer schoon bij thuiskomst?

Zeker weten! We zorgen ervoor dat je thuiskomt in een heerlijk fris en schoon huis.

1.4 Kunnen mijn gasten inchecken wanneer ze ‘s avonds of ‘s nachts arriveren?

De check-in time bij een sleutelkastje is geheel vrij.
Bij persoonlijke ontvangst is de tijd tussen 15.00 en 22.00 uur. Mochten gasten behoefte hebben aan een ander tijdstip moeten zij dit ons vooraf laten weten of kunnen zij de sleutel ophalen op een afgesproken punt. Uiteraard vermelden we deze informatie in de advertentie en informeren we de gasten over wanneer ze aangeven dat ze op een afwijkend tijdstip willen inchecken.

1.5 Wanneer zijn jullie bereikbaar?

24/7 bereikbaar: In noodgevallen zijn we dag en nacht te bereiken. Mochten je gasten zichzelf dus bijvoorbeeld ’s nachts buitensluiten, dan kunnen ze ons altijd bellen.

Werkwijze

2.1 Hoe screent Super Hosters de gasten voor mijn woning?

We wensen alleen gasten die netjes met je woning omgaan en geen overlast veroorzaken. We zijn zeer zorgvuldig bij onze screening en kijken onder meer naar eerdere recensies, het reisdoel en de samenstelling van een groep. We geven jou als woningeigenaar de mogelijkheid om je screeningsbeleid voor de selectie van je gasten zelf te bepalen.

2.2 Hoeveel sleutels heeft Super Hosters van mij nodig?

We hebben 2 sets sleutels van je nodig om logistiek alles te kunnen regelen en jou en je gasten zo goed en zo snel mogelijk van dienst te zijn. 1 set is voor de host, set 2 is voor de schoonmaker, Test alle sleutels voordat je ze aan ons overhandigt. Het komt meer dan eens voor dat sleutels niet (goed) werken. Let op: je gasten hebben ook 2 sets sleutels nodig. Deze kun je achterlaten in de woning. Dit betekent dat je in totaal 3 setjes sleutels van je woning nodig hebt om je huis te kunnen verhuren.

2.3 Wie verwelkomt mijn gasten en wie maakt mijn woning schoon?

Super Hosters werkt met een klein, betrouwbaar team van hosts en serviceverleners.

2.4 Hoe helpt Super Hosters om overlast te voorkomen?

Het voorkomen van overlast begint bij een goede screening. We screenen alle gasten daarom zeer zorgvuldig en zijn selectief in wie we in jouw woning verwelkomen. Wanneer je het beheer van je woning aan ons overlaat, komt overlast dus gelukkig weinig voor. Mocht er toch overlast zijn, dan zijn we altijd bereikbaar voor jou of je buren en ondernemen we gelijk actie door contact op te nemen met je gasten of, indien nodig, langs te gaan bij de woning.

2.5 Wat kan ik van Super Hosters verwachten als er een belangrijke voorziening kapot gaat?

Wanneer je jouw woning voor verhuur ter beschikking stelt, willen er in en rond de woning weleens dingen voorvallen, zoals aan een verstopte wc, een defecte cv-ketel of het wegvallen van de WiFi. Super Hosters levert een zo breed mogelijke service voor haar klanten en biedt in dergelijke scenario’s graag een helpende hand.

We bezoeken de woning en bekijken het probleem. Als blijkt dat we het probleem niet zelf kunnen verhelpen, dan schakelen we (uiteraard in overleg met jou) de hulp in van een van onze vaste, betrouwbare kluspartners.

2.6 Hoe handelt Super Hosters in geval van schade?

Aangezien we de screening van je gasten serieus nemen, komen ernstige schadegevallen over het algemeen gelukkig weinig voor. Helaas kunnen we ook niet garanderen dat gasten nooit voor schade zorgen, het verhuren van je woning brengt nu eenmaal enige vorm van risico met zich mee. We doen uiteraard ons uiterste best om dat zoveel mogelijk te beperken en alles goed af te handelen.

Nadat je gasten zijn vertrokken, controleren we je woning om schadegevallen op te merken. Indien dat het geval is, nemen we hier foto’s van, leggen deze bij je voor en dienen wanneer nodig een resolutieverzoek in bij je gast via het resolutiecentrum op Airbnb. Mochten we er met de gast niet uitkomen, dan vragen we Airbnb om te bemiddelen. Daarnaast stellen we een borg in zodat de kans wordt vergroot dat je zaken vergoed krijgt. De Verhuurders Garantie van Airbnb biedt bescherming tot maximaal €800.000,- aan schadevergoeding. Echter, betalingen zijn wel onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Zo biedt Airbnb geen bescherming tegen normale slijtage zoals een oude douchekop die kapot is gegaan tijdens het verblijf van een gast. Lees voor meer informatie de Voorwaarden Verhuurders Garantie.

2.7 Wat gebeurt er met mijn post?

Tijdens je afwezigheid zullen wij de post voor je verzamelen op een door jou aangewezen plek in huis. Belangrijke post kunnen we indien gewenst naar je toesturen. Ga je wat langer weg? Denk dan aan een doorzendservice van PostNL en/of aan een NEE-NEE sticker.

Opbrengsten en investeringen

3.1 Wat is de minimale boekingswaarde en minimale nachtprijs?

We geven je een indicatie van de gemiddelde nachtprijs (ook wel ‘base price’ genoemd) waarvoor wij verwachten je woning te kunnen verhuren. Uiteraard proberen we altijd boekingen te generen met een zo hoog mogelijke boekingswaarde. Met onze prijsoptimalisatietool weten wij de juiste prijs te bepalen. Wat goed is voor jou, is goed voor ons!

3.2 Wie betaalt de schoonmaakkosten?

De schoonmaakkosten worden door ons ingesteld op Airbnb en betaald door je gasten. Deze komen apart op de factuur en staan dus los van het fee percentage model.

3.3 Hoe wordt de fee berekent en wanneer ontvang ik een factuur?

Je ontvangt één factuur voor alle boekingen die plaats hebben gevonden binnen een specifieke maand. De factuur kun je verwachten na 4 weken vanaf de start van je verhuurperiode. Dus stel we hebben een aantal boekingen voor je gegenereerd vanaf 1 april, dan betaal je de fees daarover pas eind april.

3.4 Wanneer ontvang ik de verhuurbedragen op mijn rekening?

De verhuurbedragen worden in vrijwel alle gevallen rechtstreeks door Airbnb op je rekening gestort de dag nadat je gasten zijn ingecheckt.

Algemeen

4.1 Vanaf hoeveel dagen kan ik mijn woning verhuren via Super Hosters?

Om klant te worden hanteren we de eerste keer een minimale verhuurperiode van 21 aaneengesloten nachten. Neem contact met ons op voor meer informatie.

4.2 Hoe dien ik mijn woning op te leveren voor aanvang van de verhuurperiode?

Wanneer de verhuurperiode begint, zorg je ervoor dat je de woning helemaal schoon en klaar aan ons overdraagt voor de verhuur. Wij zorgen ervoor dat de bedden worden opgemaakt met ons linnengoed en dat er handdoeken klaarliggen voor je gasten. Na elke boeking maken we je woning schoon voor de volgende gasten. Zorg voor voldoende schoonmaakspullen, mocht dit op zijn, vullen wij dit aan. Er moet wel een stofzuiger en eventueel een dweil aanwezig zijn in de woning.

Tip 1: Vervang die oude, lekkende douchekop voor een nieuwe, laat je slecht sluitende voordeurslot repareren en laat je cv-ketel nog even controleren door iemand die daar verstand van heeft. Het is vaak een kleine moeite en zo voorkom je onnodige reparatiekosten en negatieve recensies.

Tip 2: Maak je koelkast en vriezer goed schoon voor je vertrekt.

4.3 Wat zet ik in de house manual voor mijn gasten?

In de house manual omschrijf je je huisregels en noteer je de instructies die je gasten nodig hebben om goed gebruik te kunnen maken van je woning. Nadat je ons intakeformulier hebt ingevuld, ontvang je automatisch een gepersonaliseerde house manual. Je bent uiteraard vrij om deze aan te vullen met leuke tips of handige weetjes.

4.4 Kan ik tussen boekingen door gebruik maken van mijn woning?

Uiteraard! Laat dit wel tijdig aan ons weten zodat we je beschikbaarheid kunnen aanpassen in de kalender.

4.5 Mag ik mijn huurwoning verhuren via Super Hosters?

Wanneer je dit eventueel bespreekbaar hebt gemaakt bij  je verhuurder dan is vakantieverhuur toegestaan. Sociale huurwoningen mogen (tot op heden) niet worden verhuurd via Airbnb of andere platforms.

Regelgeving, verzekeringen en belastingen

  • Je moet toeristenbelasting en inkomstenbelasting betalen. Zie hier het aangifteformulier voor toeristenbelasting voor de gemeente Den Haag.
  • Je dient eventueel het verhuren bespreek te maken bij de Vereniging van Eigenaren (VvE).
  • Je woning is brandveilig.

5.1 Ben ik verzekerd via Airbnb?

Voor diefstal, vandalisme en aansprakelijkheidsclaims ben je via Airbnb verzekerd tot een bedrag van €800.000,-. Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contant geld vallen vaak buiten deze verzekering. Daarnaast biedt Airbnb ook geen bescherming tegen normale slijtage. Kortom, de betalingen zijn onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Lees voor meer informatie de Voorwaarden Verhuurders Garantie.

 

5.2 Moet ik belasting betalen over de verhuurinkomsten?

Als je een particuliere, tijdelijke verhuurder bent, speelt inkomstenbelasting een rol: je wordt geacht 70% van je netto huurinkomsten op te geven bij de aangifte van je inkomstenbelasting. Voordeel: gebruikerskosten van de verhuur zoals gas- en elektriciteitsverbruik, de schoonmaakkosten én onze commissie mag je in mindering brengen op de inkomsten. Hierdoor levert gebruik maken van onze diensten dus dubbel voordeel op. Meer informatie hierover vind je op de website van de Belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker…

Tips

6.1 Laat professionele foto’s maken van je woning.

Super Hosters werkt samen met een professionele interieurfotograaf. Deze fotograaf maakt foto’s en is in begrepen bij onze service. Wij raden iedereen aan om gebruik te maken van deze service aangezien het de waarde van je appartement aanzienlijk doet stijgen en het de kans op mooie boekingen enorm vergroot. Bovendien zijn de foto’s daadwerkelijk van jou, zodat je de foto’s later ook kunt gebruiken bij bijvoorbeeld de verkoop van je woning.

 

6.2 Berg je persoonlijke en waardevolle spullen die je in huis hebt op.

Gasten vinden het leuk om in een woning te logeren die toebehoort aan een ‘local’. Jouw persoonlijke spullen hoef je dus niet per se weg te halen, maar het is wel belangrijk dat je huis er netjes en sfeervol uitziet en makkelijk is schoon te maken.
Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contact geld vallen vaak buiten de verzekering. Wij adviseren je daarom om waardevolle spullen of voor jouw onvervangbare items goed op te bergen of, beter nog, niet in huis achter te laten.